mojeauto.plMotoryzacja w Internecie - Internetowa Platforma Motoryzacyjna mojeauto.pl

Menu

Targi samochodowe Genewa 2014 Testy długodystansowe

Znajdź artykuł

Słowo kluczowe:

Finanse

98014

Samochody na skróty

Technika

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

Akumulatory, które nie zawiodą zimą

2010 - 12 - 08 | 09:05
źródło: mojeauto.pl ; ADAC
Jarosław Bartkiewicz

Kto zdążył już przeżyć najmniej pożądany dramat o poranku tej zimy? Rozrusznik nie zaskoczył, bo dostał za mało energii z akumulatora? To częsta przypadłość o tej porze roku. Co gorsza, dotyka ona także samochody, w których akumulator jest zupełnie nowy!

Akumulatory, które nie zawiodą zimą fot. Seat Niemiecki automobilklub ADAC, znany ze swojego zamiłowania do przeprowadzania skrupulatnych testów tego co oferuje się kierowcom, postanowił sprawdzić faktyczną kondycję baterii. Okazało się, że nawet nowe akumulatory nie posiadają w sobie tyle energii potrzebnej na poranny rozruch, ile producent zapewnia na etykiecie informacyjnej. Eksperci ADAC we wszystkich sześciu przetestowanych bateriach o napięciu 12V i pojemności 70 Ah (Amperogodzin) ogniw galwanicznych, skrytykowali także częste, zbyt słabe trzymanie energii.

Zanim jednak o wynikach, warto zastanowić się jakimi właściwościami powinien wyróżniać się dobry akumulator. Powiedzieliśmy już sobie, że najważniejsze jest by dysponował dużą mocą rozruchową w niskich temperaturach i posiadał długą wytrzymałość, czyli odporność na tzw. korozyjność. Dodatkowo powinien dobrze znosić wszystkie zjawiska powiązane z jazdą (nietylko) w zimie - ekstremalnie niskie temperatury, głębokie rozładowania czy wreszcie nie ulegać wstrząsom i przeciążeniom powstałym w wyniku zwykłej jazdy samochodem. Między innymi takim też czynnikom poddano sześć renomowanych baterii w instytucie ADAC. Aby uzyskać jak najbardziej miarodaje wyniki, testerzy sprawdzili po sześć egzemplarzy z każdego modelu akumulatora. Próby przeprowadzono z zachowaniem zalecanych przez producentów sprawności w ściśle określonych cyklach doładowania i rozładowania. Także przy zachowaniu określonych wartości temperatur. Rzetelne zebranie danych wymagało czasu, stąd test każdego z modeli trwał około sześciu miesięcy.

Z trudami testów najlepiej poradził sobie produkt firmy Moll. Model M3plusK2 w zdecydowanej większości kryteriów, poradził sobie dobrze i taką też ocenę otrzymał od ekspertów ADAC. Niestety jakość ma swoją cenę, ponieważ Moll należy do najdroższych produktów dostępnych na rynku. Drugie miejsce zajęła seria akumulatorów Silver marki Bosch. Produkt niemieckiej firmy wykazał niewielką słabość w próbach rozruchowych i wydajności, jednak mimo to udało mu się ostatecznie osiągnąć ocenę "zadowalającą" w opinii testujących. Na kolejnych pozycjach uplasowały się baterie marki Arktis - modele High Tech AH7013 i TU7217 cierpiały na bardzo podobne dolegliwości jak Bosch Silver, ale w ich przypadku poziom wytrzymałości był jeszcze niższy. To wystarczyło tylko na ocenę "wystarczającą".

Dwie ostatnie lokaty przypadły akumulatorom Banner Powerbull i Exide EA772. W testach obie baterie odmówiły posłuszeństwa w powtarzanych próbach rozruchowych przy niskich temperaturach, a ich dedykowane natężania znajdujące się na obudowie, nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Między innymi te kryteria zadecydowały, że ADAC przyznało obu modelom wyrok w postaci noty "niedostatecznej". W przypadku tej pierwszej firmy, na rynek miały trafić ulepszone egzemplarze serii Powerbull.

Jak pokazały dokładne pomiary, akumulatory w ciągu ostatnich lat zmniejszyły swoją masę, co jak przypuszczają eksperci niemieckiego automobilklubu, może mieć wpływ na ich aktualną, osłabioną kondycję. Jednocześnie należy dodać, że w kilku przypadkach producenci zwiększyli ceny swoich modeli w porównaniu z rokiem 2007, kiedy to ADAC ostatni raz przeprowadził podobny sprawdzian akumulatorów. Na ewentualną obronę producentów baterii można dodać, że redukcja masy, a zarazem ich sprawności może mieć związek z zaleceniami producentów samochodów. Ci szukając pomysłów na obniżenie ciężaru całkowitego w swoich pojazdach, wymaszują na firmach zajmujących się produkcją akumulatorów konstruowanie mniejszych "zasilaczy".

WYNIKI TESTU AKUMULATORÓW ADAC 2010

Producent
Ocena ADAC
Moc rozruchowa
Badanie techniczne
Wytrzymałość
Moll M3plus
         +
           +
             +        ++
Bosch Silver
         O           O
            ++
         /
Arktis High Tech
         /           O
            ++
         -
Arktis TU7217          /
           O
            ++         -
Banner Powerbull
         -
           -
   test przerwany
 test przerwany
Exide Premium
         -           -
   test przerwany
 test przerwany

Legenda: ++ bardzo dobry, + dobry, O zadowalający, / wystarczający, - wadliwy

JAK ZREANIMOWAĆ AKUMULATOR? - czytaj >>>

Tematy w artykule: akumulator zima test

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 2

Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:

Euroalkomat_pl
2013-06-05 10:36:59
Nie miałem styczności z tymi akumlatorami,ale wierze Ci na słowo,że są faktycznie dobrej jakości. Ja przez dłuższy czas miałem Centre Plus i również nie powiem złego słowa,spełniła moje oczekiwania,a nie kosztuje zbyt dużo.
~Akumulator Arktis TU 4577
2013-04-11 11:08:31
Posiadam ponad 5 letni akumulator Arktis TU 4577 ktory jest dla mnie zastepczym aku gdy "nowy" ale nie trzymający pradu Zap Silver Japan jest juz drugi raz na gwarancji i nadal sie nie nadaje dluzej jak miesiac czasu przy mrozach do ledwie -12.

Zobacz wszystkie komentarze (2)


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014